Kamperen in Bergen

GEZONDE INSPIRATIE

Zelfkritiek

We leven in een maatschappij die zo gefocust is op hoe we eruit zien dat we vaak vergeten dat ons gewicht en onze kledingmaat niet noodzakelijk weerspiegelen hoe gezond we zijn, laat staan hoe gelukkig. Gezondheid omvat zoveel meer dan je lichaamsgewicht. Belangrijker is om te kijken naar het totale plaatje: eet je gevarieerd en (meestal) voedzaam, kan je zonder schuldgevoel genieten van iets lekkers, beweeg je geregeld op een manier die jij leuk vindt, trek je voldoende tijd uit voor een goede nachtrust en slaag je erin om mentale rust te vinden in deze drukke wereld?

Zou jij je beste vriend(in) minder graag zien omdat hij/zij enkele kilo’s is bijgekomen? Verwacht je van je nichtje dat ze nooit een koekje eet, want stel je voor dat ze dik zou worden? Vind jij dat je vader op Tweede Kerstdag moet gaan sporten om de overtollige calorieën van het kerstmaal te verbranden? Waarschijnlijk doe je dat niet, maar de kans is groot dat je de lat voor jezelf wel onwaarschijnlijk hoog legt. En dan is er nog dat stemmetje in je hoofd …

 “Hoe denk je nu ooit een lief te kunnen vinden met zo’n buik? Niemand wil die vetrollen zien.”

“Was je maar zoals zij, ze snoept nooit en ziet er fantastisch uit.”

“Je hebt je overeten vanavond, je zou je moeten schamen. Sla morgen het ontbijt over en ga lopen, dit moét er weer af.”

“je had je voorgenomen om nooit meer chocolade te eten, maar gisteren heb je 2 repen naar binnen geschrokt. Je bent een zwakkeling.”

“Ga je dit koekje nu écht opeten? Je bent vanochtend niet gaan zwemmen omdat je moe was. Dan moet je nu ook niet snoepen.”

Klinkt dit herkenbaar? Als je iemand dit soort uitspraken zou horen doen tegen een vriend(in), of erger nog, tegen een jong kind, zou je waarschijnlijk gechoqueerd zijn. Het zijn stuk voor stuk kwetsende, negatieve opmerkingen die iemands zelfbeeld volledig kunnen afbreken. Ze zijn gefocust op hoe iemand eruit ziet, en koppelen daar een vernietigend waarde-oordeel aan. Beeld je in hoe jij je zou voelen als iemand jou dit soort verwijten zou maken, dag na dag. En toch is dit exact de toon waarop velen onder ons tegen zichzelf praten.

Op dieet dan maar?

Worstel je met het vinden van een evenwicht of trap je geregeld in de val van de nieuwste dieet-hype? Besef dan dat de dieet-industrie niet ontstaan is om jou op lange termijn gezond en gelukkig te maken. Deze miljoenen-business verdient haar geld door jou een oplossing voor te schotelen die net niét werkt. Wanneer een dieet na enkele weken of maanden mislukt (en dat doet het altijd) en jij je verloren kilo’s weer bent aangekomen, ben je een vogel voor de kat. Je denkt dat de schuld bij jou ligt omdat je niet genoeg volharding toonde. Je neemt je voor dat het deze keer wél zal lukken en je voor altijd hyperslank en gelukkig zal worden. Je zal wel nooit meer snoepen/geen koolhydraten meer eten/enkel nog tussen 14u en 20u eten/nooit nog eiwitten met zetmeel combineren/overleven op de helft van je energiebehoefte, maar da’s een prijs die je met plezier betaalt.

Klinkt dit realistisch? Gezellig en leuk? Een leven waar je als gepensioneerde met tevredenheid op zal terug kijken?

Neen? Dat dacht ik wel.

Gelukkig kan het ook anders en zijn er een heleboel bewegingen die komaf willen maken met onze obsessie voor heel dunne lichamen. In mijn praktijk wil ik jou graag kennis laten maken met concepten zoals Body Positivity, Health at Every Size en Intuitive Eating. Stuk voor stuk leren deze je opnieuw van je lichaam te houden, het te voeden met wat het écht nodig heeft en een realistisch, gezond lichaamsgewicht te bereiken en te behouden zonder hier je belangrijkste dagtaak van te maken. De dieet-mentaliteit loslaten en jezelf weer toestaan om ‘gewoon’ te eten klinkt voor veel mensen heel erg akelig, maar ik beloof je dat het resultaat de sprong in het diepe meer dan waard is.

Zorg voor jezelf

Wil je leren hoe je ervoor kan zorgen dat jouw wereld niet langer draait rond eten en je gewicht? Hoe eten weer gewoon kan worden wat  het is: een leuke, lekkere manier om ons lichaam van energie te voorzien? Ont-volg dan alle social media accounts die je het gevoel geven dat je slanker zou moeten zijn, koop geen tijdschriften meer die je het nieuwste sterren-dieet aansmeren en gooi die afslank-thee, detox-kuur en maaltijdvervangers buiten.

Voor begeleiding rond emotie-eten, eetbuien en een verstoorde relatie met eten kan je steeds bij mij terecht, maar hieronder geef ik je alvast een lijst mee met een aantal social media accounts en boeken die jou op weg kunnen helpen. Voeg enkele van deze accounts toe aan je dagelijkste media-dieet om je langzaam maar zeker los te koppelen van het onrealistische schoonheidsideaal en om te leren om weer lief te zijn voor jezelf.

 

INSTAGRAM

Verander je social media-dieet

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het gebruik van social media aanleiding kan geven tot o.a. depressieve gevoelens, een slechtere slaap-kwaliteit, een lager zelfbeeld en minder tevredenheid met je eigen lichaam. Doe jezelf een plezier en ga voor de enige detox die werkt: een social media detox. Kijk kritisch naar de accounts die je volgt: bezorgen ze je het gevoel dat je slanker moet zijn? Is het (slecht gemaskeerde) sluip-reclame? Krijg je gezondheidsadvies van iemand die hier niet voor bevoegd is? Proberen ze je dure (en vaak gevaarlijke) afslankproducten te verkopen? Weg ermee!

Vervang ze door enkele van de onderstaande accounts. Stuk voor stuk maken ze korte metten met mythes over (on)gezonde voeding, geven ze je zelfvertrouwen een boost en proberen ze je niets illegaals en gevaarlijks aan te smeren. Je kan er terecht voor lekkere recepten, interessante food facts en je dagelijkse dosis zelf-liefde. You can thank me later.

 

Psychologe, personal trainer en power-vrouw

Food facts, Health At Every Size & anti weight-stigma

Zij leren diëtisten volgens een gewichtsneutrale aanpak werken

Therapeute & Voedingscoach

No nonsense advies en body positive vibes

Guilt-free eating diëtiste Celien Rombouts

Gewoon Gezond eten door voedingswetenschapper Karolien Olaerts

Andersvalide diëtiste. Eetstoornissen & Intuitive Eating

Non-profit organisatie voor een beter zelfbeeld

Mentale gezondheid en lichaamsbeeld

Diëtiste en Intuitive Eating coach Lauren Cadillac

Gezonde recepten en food facts door dr. Rupy Aujla

LITERATUUR

Lekker verantwoord leesvoer

INTUITIVE EATING

Evelyn Tribole & Elise Resch

Twee diëtisten besluiten hun kijk op eten en diëten kritisch te onderzoeken en beslissen dat het anders moet. Intuïtief Eten vertrekt van de veronderstelling dat mensen van nature weten wat hun lichaam nodig heeft, en hoeveel - we zijn het enkel verleerd van te luisteren. Het zijn net ons dieetgedrag en het bijhorende jojo-effect die onze connectie met onze honger en verzadiging naar de knoppen hebben geholpen. Door deze weer te herstellen, wordt moeiteloos een gezond gewicht behouden plots een haalbare kaart.

EET ALS EEN EXPERT

Marijke Berkenpas, Gaby Herweijer, Jolien Klamer & Liesbeth Smit

De diëtisten en voedingswetenschappers achter de blog "I'm a Foodie" geven in dit boek heldere uitleg over waarom je van sommige dingen beter wat meer (of net wat minder) zou eten, doorprikken food-mythes en leggen uit hoe je voedingspatroon je gezondheid op een positieve manier kan beïnvloeden. Een boek boordevol duidelijke facts, heerlijke recepten en praktische tips.

FOOD ISN'T MEDICINE

dr Joshua Wolrich

Een boek dat niet bang is om tegen schenen te schoppen en op lange tenen te gaan staan, geschreven door een Britse arts die een Master in voedingswetenschappen bijstudeert. Hij heeft het helemaal gehad met stigmatisering o.b.v. gewicht, leugens over gezondheid en BMI en intermittent fasting. Tegelijkertijd leerrijk en entertainend, maar voorlopig enkel nog in het Engels.

GEWOON GEZOND

Karolien Olaerts

In dit boek brengt voedingswetenschapper Karolien je de basisbeginselen van gezonde voeding bij. Ze legt uit wat voor haar gewerkt heeft om komaf te maken met eindeloze pogingen om een gewicht te bereiken waar ze zich goed bij voelt, maar benadrukt vooral dat je hierin je eigen pad moet bewandelen. Gewapend met haar heerlijke recepten, praktische tips en heldere advies kan je zelf op zoek gaan naar een voedingspatroon dat werkt voor jou.

HET F*CK-IT DIEET

Caroline Dooner

Bij momenten tragisch, maar gelukkig vaak ook hilarisch. Geschreven door eeuwige diëter Caroline die op een dag beslist dat ze er voor altijd klaar mee is. Haar revolutionaire oplossing: eten wat ze wil, wanneer ze wil en hoeveel ze wil. Must-read om voor eens en altijd van een destructieve dieet-mentaliteit af te geraken.

HEALTH AT EVERY SIZE

Linda Bacon

In dit revolutionaire boek neemt Linda Bacon een gewaagd standpunt in: het probleem is niet jouw gewicht, maar de obsessie van onze maatschappij met mager-zijn. Ze ijvert voor respect voor ieder individu, ongeacht diens kledingmaat, en haalt wetenschappelijk bewijs aan dat aantoont dat dunner niet altijd beter is. Een must-read voor wie gezondheid wil definiëren op basis van meer dan enkel lichaamsgewicht en een luide oproep voor meer zelfaanvaarding.

HANDBOEK VOOR DE EMOTIE-ETER

Julie M. Simon

Emotie-eten. We doen het allemaal wel eens en er is an sich ook niets mis mee. Het is pas wanneer je het gevoel hebt de controle compleet kwijt te zijn, dat dit problemen oplevert. Wanneer eten niets meer met honger of zin lijkt te maken te hebben, maar enkel met stress, verdriet, verveling of frustratie. In dit boek ga je op zoek naar de onderliggende redenen van je eetgedrag en krijg je tools aangereikt om de balans te herstellen.